Avni
טלפון: 04-8682020

דף הבית > מאמרים והרצאות > דיני עבודה > עובדים זרים תובעים עזבונות
תופעה: עובדים זרים תובעים עזבונות של קשישים בהם טיפלו

משפחות רבות בישראל מעסיקות עובד זר.

לאחרונה נפוצה תופעה של עובדים זרים הנעזרים בעו"ד ממולחים התובעים את העזבון של המטופל שלהם.

העובדים תובעים כסף על שעות נוספות בטענה שעבדו 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע וזכויות נוספות. לעיתים קרובות התביעות משמשות לצורך הארכת השהיה שלהן בארץ.

במונחים ישראלים, השכר שלהם הוא אמנם נמוך, אולם במושגים של ארצות מוצאם מדובר בשכר גבוה שמסייע להם לתמוך גם במשפחותיהם.

במקרה רבים מטפלים באנשים סיעודיים נהנים מקורת גג, אפס עלויות ותנאי חיים גמישים ונוחים.

ביה"ד הארצי לעבודה כבר הגיע למסקנה שמגיעה להם תוספת של 30% לשכר מינימום, מאידך יש פסיקה שאומרת שחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל עליהם ולכן הם אינם זכאים לתשלום עבור שעות נוספות, גם אם הם נדרשים לעבוד אותן.

הבעיה היא שמרבית המשפחות השוכרות עובד זר, בין במישרין ובין באמצעות קבלן כ"א, מאמינות שהן משלמות את המגיע לעובדים ומוצאות את עצמן די מופתעות למצוא את עצמן נתבעות לשלם סכומים של מאות אלפי שקלים!!.

זהו סיפורו של יוסי ששכר עבור אימו הקשישה עובדת סיעודית מרומניה.

לאחר שקיבל את האישור מהמוסד לביטוח לאומי, פנה לחברת כוח אדם וזו הציבה בביתה של אימו את  אלה, עובדת זרה מרומניה.

מעבר לשכר שקיבלה אלה כחוק מחברת כוח האדם, היא ביקשה תוספת לשכר בטענה שאינה זקוקה לחופשות. יוסי גם היה נותן לה 500 ש"ח בשבוע לקניות ועוד כהנה וכהנה.

בדיעבד התברר שאלה חגגה על חשבונו ועל חשבון אימו, הוצאות הדירה גדלו במאות אחוזים בעקבות מסיבות שערכה בבית, את מרבית הכסף שלחה למשפחתה ולא השתמשה בו לקניית מצרכים, היא נהגה לבלות הרבה תוך שהיא מרדימה את האם באמצעות כדורי שינה, שיכנה בדירה חברים, עבדה בעבודות נוספות ועוד.

הדברים התגלו רק כאשר העובדת הגישה נגד יוסי ונגד חברת ההשמה תביעה כספית גדולה על עושק כביכול והלנת שכר.

המשפחה הוכתה בתדהמה רבה יותר כאשר התבררה הציניות של העובדת והתנהלותה כל אותה תקופה בה סברו כי היא מטפלת באם הקשישה.

לפי החוק העובדים הזרים זכאים לאותם תנאי עבודה להם זכאים אזרחי מדינת ישראל, לרבות שכר מינימום, ימי חג, ימי מנוחה, פיצויים פיטורים וכו. למרבה הצער עובדה זו לא ידועה לרבים. "צרכני" העובדים הזרים ניזונים מהמידע הנמסר להם על פי רב מחברות ההשמה של כח העבודה הזר וחושבים כי ביצוע התשלום שנדרש מהם על פי ההסכם עליו הם מוחתמים מהווה סוף פסוק. בפועל, עם קבלת התביעות הללו מגלים כי לא תמיד המידע נמסר להם במלואו ואם וככל שיש חבות לתשלומים נוספים הרי שאלו מוטלים על כתפיהם בלבד.

מיותר לציין כי תביעות אלו נופלות על המשפחות כרעם ביום בהיר, לאחר שאלו חשבו שמילאו את כל מחוייבויותיהם כלפי העובד הזר. יתרה מכך, המשפחות נאלצות לשכור שירותיהם של עורכי דין ולשלם אלפי שקלים לצורך התגוננות כנגד התביעות – סכומים שאינם מצויים בכל כיס.

עו"ד אבידן מציעה כי משפחות המחליטות להעסיק עובדים זרים יבחנו היטב את כדאיות העניין שכן כאמור, העובדים הזרים זכאים לאותם תנאים להם זכאים אזרחי מדינת ישראל ולכן הכדאיות של העסקתם של העובדים הזרים שנויה במחלוקת. יש לזכור לעניין זה כי המשפחות נאלצות לשלם לעובדים אלו גם ביטוח בריאות – סכום שלא נדרש בעת העסקת אזרח ישראלי. אם וככל שהמשפחה בכל זאת נאלצת להעסיק עובד זר מומלץ לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה בטרם חתימת ההסכמים המוצעים על ידי חברות ההשמה וזאת על מנת להבטיח הכללת סעיפים חוזיים שימזערו את הסיכון בקבלת תביעה בדיעבד.

המאמר נכתב על ידי עו"ד קרן אבידן, מומחית לדיני עבודה ושותפה במשרד אבני, הרצוג, שועלי, אלגז את גורביץ' ושות'